• ÚVOD

  • GALERIE

  • MODELY

  • DÍLNA

  • ELEKTRONIKA

  • ODKAZY

  • ZAČÁTEČNÍK

  • Autor článku: KARAS

    PIPER CUB


    Když Super Cub dosloužil rozhodl jsem se udělat Pipera kompletně z balsy.Zde najdete stručný popis jak probíhala stavba a zálet.

    STAVBA


    Křídlo:
    Nejdříve jsem si celé křídlo nakreslil v SW.Jako profil křídla jsem zvolil Clark-Y.Je to asi nejběžnější profil pro rekreační modely.Byl to můj první model z balsy takže se omlouvám znalcům kteří mohou nad postupem kroutit hlavou. První věc kterou bylo potřeba udělat byly profily.Bohužel než jsem přišel na to že se profily dělají najdenou tak jsem každej brousil zvlášť.Když jsem měl profily, tak jsem je pospojoval hlavním nosníkem,přiznávám že nosník mohly být hlouběji ale kdo to tenkrát měl vědět. Po slepení nosníků byla na řadě náběžka.Je zhotovena z balsového hranolu a vybroušena do potřebného tvaru.Dále jsem mezi nosníky vlepil stojny ale bohužel taky špatně léty vodorovně.Když to už drželo pohromadě, polepil jsem odtokovou hranu, myslím 0,8 balsou.Zbývaly už jenom oblouky na koncích křidel. Jako další část kterou jsem dělal byly křidýlka.Jsou zhotoveny také z balsy.Pohyb je zajištěn panty.Tak a to bylo křídlo hotové.Na koncích křídla jsou 2 LEd pro poziční světla.



    TRUP:
    Trup se skládá ze dvou bočnic slepené z 5x5 mm hranolů.Po spojení dvou půlek jsem dodělal VOP a SOP také kopletně z balsy a nepohyblivá čast spolu s celým trupem je potažen 0,8 mm balsou pro zvýšení pevnosti a jak se později ukázalo také váhy, kterou jsem mohl ušetřit. V horní časti trupu pod křídlem jsem vlepil dvě destičky z překližky pro upevnění šroubů.Pod destičkami je 3mm balsa jako rapma pro elektroniku.Ve spodní části trupu je podvozek a vedle je LED dioda pro osvětlení.

    PODVOZEK:
    Kola jsou gumová a podvozek je vyroben z hliníkového plechu.Kola mají průměr 55 mm.
    KRYT MOTORU:
    Jako první kryt jsem použil plastový květináč ale ten jsem při druhém pokusu o zálet rozbil, takže jsem si udělal provizorní z polystyrenu.
    POTAH:

    Na potažení jsem si vybral Solarfilm SP červené barvy. Je to nažehlovací fólie.Pomocí domácí žehličky jsem postupně nažehlil křídlo a trup.Potahování mě docela bavilo a myslím že nedopadlo nejhůře. Doplňky jsem vyrobil ze samolepící tapety bílé a černé barvy.
    ZÁVĚR STAVBY:
    Myslím že stavbu takového modelu by zvládl kde kdo,nebylo to nijak časově nebo finančně náročný.Jen je potřeba dělat všechno pečlivě a přesně.

    ZÁLET

    1.zalétnutí proběhlo u nás v Týništi na poli.Vybral jsem si vysokou travnatou plochu aby ho to moc nebolelo.Udělal jsem předstartovní kontrolu a test dosahu, vše se zdálo být OK.No tak jsem na nic nečekal, dal jsem plnej plyn a hodil jsem ho. Letadlo stoupalo skoro kolmo vzhuru a tocilo se na pravou stranu a v tom sem pochopil, že je to průšvih.Z kolmého letu vzhůru se vyklubal let střemhlavý a zastavil se o zem.Jako zázrakem letadlo přežilo, akorát jsem utrhnul motorovou přepážku a rozbil kryt motoru (květináč).Ještě ten den jsem vše opravil a už jsem se tešil na druhý den. Po analýze jsem došel k závěru, že vyosení motoru bylo příliš velké a proto to letělo ke straně, všechno se to odehrálo tak rychle, že jsem nedokázal zareagovat.
    2.zalétnutí proběhlo na malém asfaltovém letišti nedaleko Holic.Myslel jsem, že zkusím vzlet ze země ale když jsme tam dorazili tak jsme si povrch představovali trochu jinak, satelitní snímky asi dost zkreslují.No nedalo se nic dělat když už jsme tam byli tak jsem to chtěl zkusit. Opět předstartovní kontrola a hurá na to.Tentokrát jsem plyn dal asi na 3/4 a hodil jsem to.Piper poslušně stoupal,už nešel tak nahoru a tak jsem si přidal plyn.Letěl trochu doprava a udělal takovej okruh a když už se mi zdálo že míří na naše auto tak jsem zabral za křidýlka a ejhle.Letadlo se stočilo do vývrtky a skončil jsem opět na zemi. Naštěstí jsem přistál přímo v bahně takže do měkkého.Tentokrát to odnesl pouze držák motoru, který jsem musel ohnout zpět.Po analýze ještě na místě jsem zjistil, že serva uložená v ložích, která byla přilepena za spodní kryt elektroniky se vyrvala společně celou elektronikou.
    No tak to byly moje začátky s tímto modelem.Nyní už jenom čekám na vhodné počasí abych pipera končně zalétnul nebo rozbil.O dalsším pokusu o zalétnutí vás budu informovat
    Tak počasí konečně dovolilo a plný nadšení a odvahy jsem to zkusil potřetí. Bohužel při prvních pokusech jsem zničil jeden článek Li-pol, takže jsem to zkusil se dvoučlánkem. Jak to dopadlo se můžete podívat na fotografii a videa z pokusů o zálet. Neříkám, že za to mohlo letadlo ale zřejmě 2 články Li-pol na tento motor je málo.

    PARAMETRY A ELEKTRONIKA
    Rozpětí:1280 mm
    Délka:800 mm
    Hmotnost:cca 900g
    Motor:Turnigy
    Serva:Power HD
    Vrtule:10x5
    Baterie: Li-POL 2s ABF2200

    FOTOGALERIE













    Závěrem bych chtěl dodat, že pokud by měl někdo zájem uvažoval bych o prodeji. Letadlo je letuschopný, bohužel nemám důkaz ale jak jsem již psal tak v Holicích to letělo pěkně do té doby než jsem zabral za křidýlka a vypadly serva, potvrdit vám to může Zdekar.
    Už nemám odvahu to zkoušet znovu a hlavně chybějí peníze. Chci si pořídit nějaký ARF.

    FOTOGALERIE


    FOTOAKTUALITA:


    NAŠE LETIŠTĚ:

    AKTUÁLNÍ POČASÍ:

    Copyright © 2009-2017
    KARAS a ZDEKAR
    (tokaras@seznam.cz)


    TOPlist