• ÚVOD

  • GALERIE

  • MODELY

  • DÍLNA

  • ELEKTRONIKA

  • ODKAZY

  • ZAČÁTEČNÍK

  • Autor článku: MICHAL

    MENTOR - Multiplex


    Po první sezóně létání s EG Pro jsem začal v zimním období procházet internetové stránky a hledat vhodný model, kterým bych rozšířil svůj letový park. Od začátku jsem byl rozhodnutý, že by se mělo jednat o klidnější letadlo, které by mělo mít rozpětí okolo 1,5m. A protože mě lákaly starty a přistání ze země, tak také podvozek, se kterým je možné startovat i přistávat na travnatém letišti. Vzhledem k mým dosavadním zkušenostem jsem stále upřednostňoval EPP materiál, který se dá v případě havárie dobře, celkem jednoduše a rychle opravit. Další otázkou bylo, jestli koupit model už hotový a osazený elektronikou nebo ho poskládat s předem připravených dílů a osadit ho elektronikou podle vlastního uvážení. V závěrečné fázi jsem vybíral mezi Cessnou 182, Cessnou 185 a Mentorem. Obě Cessny měly rozpětí okolo 1,4m a hmotnost 1200 až 1500g a byly včetně výbavy, takže minimum práce pro dokončení. I přes vyšší cenu a více práce se skládáním modelu, jsem nakonec volil osvědčenou značku Multiplex, se kterou jsem byl po vyzkoušení EG Pro velmi spokojen a která zaručuje dobré letové vlastnosti dodávaných modelů. Také videa, která jsem viděl ukazovala, že se jedná o opravdu podařený letoun s velmi dobrými letovými vlastnostmi a nezáludným chováním.

    Obsah balení (obr.1 a obr.2)
    Na jaře 2011 jsem se konečně po dlouhém výběru, čtení recenzí a sledování videí vydal do obchodu rozložený model koupit. Už asi půl roku před koupí jsem viděl rozdělanou krabici se všemi díly, takže jsem už předem věděl, co vše na mě bude po rozbalení uvnitř čekat. Vše bylo pečlivě zabaleno a v krabici velmi precizně uspořádáno a usazeno v polystyrenové formě, takže při přepravě nehrozí posun a poškození jednotlivých dílů (krabici používám stále pro bezpečné uskladnění a přepravu křídel jak pro Mentora, tak i pro EG).

    Uvnitř krabice naleznete:
    -návod ke stavbě, který je velmi dobře zpracovaný
    -trup rozdělený na dvě poloviny
    -dělené křídlo se spojovací uhlíkovou trubkou
    -výškovku
    -směrovku
    -EPP vrtulový kužel
    -polyamidové šrouby a matice pro spojování a upevnění křídel
    -plastové motorové lože a výztuhy
    -duralový podvozek s pěnovými koly o průměru 63mm (později jsem měnil za průměr 90mm)
    -ostruhové pěnové kolo (řiditelné)
    -a další drobné příslušenství jako např. táhla, bowdeny, vlečný háček, …


    Obr.1 - Obsah balení Obr.2 - Obsah balení
    Výbava
    Ještě před pořízením stavebnice jsem samozřejmě počítal také cenu elektroniky. Po zjištění cen doporučené výbavy výrobcem (i té nejlevnější uváděné varianty) jsem se rozhodl, že tolik peněz nejsem ochotný investovat a Mentora osadím zbožím dodaným z Číny. Při výběru jsem se radil se zkušenějšími modeláři a inspiroval jsem se na stránkách www.rcalbum.com. Snažil jsem se vybrat elektroniku, která se podobala parametry té doporučované a při výběru serv jsem bral ohled také na rozměry, abych nemusel příliš upravovat již předpřipravené otvory pro jejich instalaci.

    Serva:              2x Hextronik HX5010 (1x směrovka, 1x výškovka)
                            3x Hextronik D-MG16 (2x křidélka, 1x vlečný háček)
    Regulátor         Turnigy Plush 60A
    Motor               AXI 2826/12 - původně jsem koupil Turnigy TR 35-48-B ale vzhledem k problémům (viz. níže - odstavec „montáž motoru“) byl vyměněn za motor AXI 2826/12
    Baterie             pohon: Lipo Turnigy 3000mAh 4S 20C
                            napájení přijímače čtyřčlánek Ni-Mh 4,8/2000 Eneloop
    Indikátor čtyřčlánku s 10 LED pro zobrazení stavu nabytí baterií pro napájení přijímače
    Vysílač             Optic 6; 2,4GHz ; MOD1
    Přijímač           Optima 7


    PARAMETRY
    Rozpětí:1630mm
    Délka:1170mm
    Letová hmotnost: 2050g
    Plocha křídla:45dm2
    Plošné zatížení: 45,6g/dm2
    Vrtule:13x7“


    STAVBA

    Při stavbě jsem se řídil podrobným a opravdu kvalitně zpracovaným návodem, který byl ve stavebnici dodán hned v několika jazykových verzích. Jedná se především o obrázkový návod s krátkými popisky, podle kterého je opravdu téměř jednoznačně určené jak při stavbě postupovat a jaké úkony po sobě následují. Nemá smysl, abych podrobně popisoval, jak jsem při stavbě postupoval, to opravdu najdete dostatečně popsané a znázorněné v originálním návodu, který jsem v českém jazyce uložil zde. Spíš bych chtěl upozornit na nějaké své poznatky ze stavby a na to, na co by bylo dobré si dát při stavbě pozor. Firma Multiplex si zaslouží pochvalu také za velmi kvalitně provedené díly, které do sebe pěkně pasují a nemusíte je při stavbě upravovat (zanedbatelné úpravy provedete jen v případě, pokud použijete jiná serva s jinými rozměry než mají ta doporučená).

    Kontrola elektroniky
    Ještě před stavbou jsem zapojil a vyzkoušel veškerou elektroniku, jestli funguje tak, jak má.

    Výztuhy v přední části trupu
    Stavbu jsem zahájil nalepením plastových výztuh v přední části trupu (obr.3), do kterých se v konečné fázi přišroubuje motorová přepážka s motorem. Lepení doporučuji provést precizně, aby výztuhy pevně držely a byly slepené v celé své ploše s trupem. V této oblasti se rovněž vlepí černé plastové úchyty pro kabinu. Pro lepení výše uvedených dílů jsem použil vteřinové lepidlo a aktivátor.


    Obr.3. Výztuhy v polovinách trupu


    Serva pro směrovku a výškovku
    Dalšími kroky byla instalace serv pro směrovku (současně ovládá také ostruhové kolo) a výškovku do polovin trupu (obr.5). Pro kabel serva bylo nutné v předpřipraveném otvoru vytvořit malý výřez (obr.4), aby jím bylo možné prostrčit kabely dovnitř trupu. Jinak nebylo pro použitá serva nutné nijak otvory upravovat. Vše sedlo tak, jako by to výrobce právě pro tento typ serv konstruoval. Pro lepení jak serv tak i kabelů jsem použil tavnou pistoli.
    Na bok trupu jsem přilepil také bowdeny pro táhla směrovky, ostruhového kola a výškovky. V tomto případě mi posloužilo vteřinové lepidlo s aktivátorem.
    Obr.4 - Úprava otvoru pro servo Obr.2 - Instalované servo v jedné polovině

    Matice pro upevnění křídla
    Jako další jsem slepil obě matice pro upevnění křídla (obr.6). Každá matice se totiž skládá ze dvou polovin, které se do sebe zacvaknou, čímž je dána vzájemná poloha závitů na obou polovinách. Nejdříve jsem si zkusil každou matici spojit bez lepidla a zašroubovat šrouby, a když vše pasovalo, rozdělal jsem ji, namazal vteřinovým lepidlem, znovu spojil a postříkal aktivátorem. Je potřeba dát si pozor, aby se lepidlo nedostalo do závitu (pak by bylo nutné závitníkem závit protáhnout).
    Když byly matice slepené, vlepil jsem je obě do jedné poloviny trupu (obr.7). Tentokrát jsem použil Purex, jehož doba schnutí se pohybuje v minutách a díly se dají po nasazení ještě bez jakýchkoliv problému vzájemně posunout a případně i zafixovat v požadované poloze. Důvodem použití Purexu byla hloubka výřezů. Nechtěl jsem, aby mi vteřinové lepidlo slepilo matici dříve, než ji nasunu na dno otvoru. Purex má však tu nevýhodu, že při vytvrzování nabobtná, takže je potřeba počítat s tím, že by se v tomto případě mohl dostat do závitů a tím ho znehodnotit. Z tohoto důvodu jsem měl v maticích našroubované šrouby a i přesto jsem po dobu bobtnání kontroloval stav matic a když bylo potřeba, tak jsem přebytečné (nabobtnalé) lepidlo otřel ještě před jeho ztuhnutím.

    Obr.6 - Matice pro upevnění křídla Obr.7 - Nalepená matice v jedné polovině trupu

    Vlečný háček
    Protože bych do budoucna rád vyzkoušel vlekání větroně, tak jsem rovnou nainstaloval servo pro vlečný háček (obr.8 a obr.9). Dá se to dodatečně dodělat, ale pokud někdo aspoň trochu uvažuje, že by rád vlekání někdy vyzkoušel, doporučuji vše připravit hned při stavbě, kdy je ke všemu ještě dobrý přístup. Následně to bude vzhledem k prostoru o trochu horší a navíc část, na kterou se servo pro háček připevňuje je stejně potřeba aspoň trochu do trupu přilepit, aby při letu nevypadla, a když se dodatečně tato varianta dodělává, opět bude nutné díl odříznout a vše nainstalovat. Nejhorší asi bude protáhnout kabel od serva, protože mezi slepenými polovinami trupu je minimum místa. Kdo o vlekání vůbec neuvažuje, ať klidně díl do trupu přilepí.
    Servo a jeho kabel jsem lepil tavnou pistolí a celý díl se servem jsem do trupu lepil Purexem.

    Obr.8 - Servo pro vlečný háček Obr.9 - Vl.háček instalovaný v jedné polovině trupu

    Výztuha podvozku
    Ještě před slepením obou polovin trupu je nutné do výřezu v jedné polovině vlepit výztuhu pro podvozek (obr.10). Tato středová část velmi dobře zpevní trup v místě podvozku. To se může hodit při tvrdších přistáních. Výztuhu jsem lepil Purexem.


    Obr.10. Výztuha podvozku

    Strana:  1   2   3  


    FOTOGALERIE


    FOTOAKTUALITA:


    NAŠE LETIŠTĚ:

    AKTUÁLNÍ POČASÍ:

    Copyright © 2009-2017
    KARAS a ZDEKAR
    (tokaras@seznam.cz)


    TOPlist