• ÚVOD

  • GALERIE

  • MODELY

  • DÍLNA

  • ELEKTRONIKA

  • ODKAZY

  • ZAČÁTEČNÍK


  • Autor článku: MARTIN

    Akrobat JOJO




    Na začátku prosince jsem si dovezl nový přírůstek do svého hangáru, plnokrevného a přemotorovaného JOJÁka.


    První 3 dny jsem se kamarádil s motorem, než jsem začátečnicky přišel na to, co vlastně motor potřebuje k tomu ,aby chytnul v teplotách kolem 0 st. Celsia. Pak přišel ten pravý okamžik k záletu. Šel jsem na letiště nahodil motor, doseřídil ( čumákem nahoru i dolu - vše ok) dojel jsem na start a hurá do vzduchu.



    Start byl na pár metrech a hned ostře nahoru, náklon do leva a chcípnul motor a mě přešel humor. Naštěstí , hlavně nad moje očekávání se nechalo s modelem naprosto v pohodě přistát i bez motoru. Následovalo další nastartování a opět do vzduchu. Létá krásně žádné záludnosti se zatím neprojevují. Létal jsem na čtvrt max půl plynu a super. Na závěr jsem si udělal průlet na plný plyn a to byl dobrý cvrkot . Následovalo nalétnutí na přistání , přiblížení vše vypadalo nadějně jen dosednutí bylo tvrdší, což nepobral podvozek,který zůstal na kraji letiště a následovalo přistání na břicho . Podvozek byl přišroubovaný trojicí plastovými šrouby do plastových matek, které byli zamáčknuty do otvoru v trupu - ty se právě vytnuly z trupu. Trochu jsem to předělal a mám letadlo připravené na další let.

    PARAMETRY A ELEKTRONIKA
    Rozpětí: 1270mm
    Délka: 1320mm
    Váha modelu: 1.8 kg bez paliva
    Motor: ASP 8.5ccm
    Nádrž: 250 ml

    Doba letu je i s dostatečnou rezervou na přistání 12 minut.
    Létám s optikem 6 a přijímačem s jednoduchým směšováním. Ježíšek přinesl peníze a tak jsem si koupil set na přechod 2.4 Ghz.


    To byla ta osudná věc pro jojo. Hned jak jsem přijel domů, nainstaloval jsem přijímač do letadla, spároval s vysílačem a opět šel na letiště. Předstartovní kontrola a kontrola dosahu, vše v pořádku. Natankoval jsem udělal 2 krásné lety bez rušení – prostě lahůdka. Při třetím letu mě letadlo náhle přestalo poslouchat – vůbec nereagovalo na vysílačku. Následoval střet se střechou. Výsledek byl 4 tašky rozbité , prasklá střešní lať a letadlo značně poškozené. Stál jsem na louce s vysílačem v ruce a říkal si „to není možné proč?????“ Šel jsem na místo nehody a jen smutně koukal na tu spoušť. Sebral jsem vše co bylo na zemi a odnesl do dílny. Tam jsem po vyndání všech kousků přemýšlel „ má to cenu vůbec opravovat“ , „když to opravím poletí letadlo tak jak má?“. Myslím ,že na fotkách je dobře vidět jak to dopadlo.



    Nakonec po radách kolegů modelářů padlo konečné rozhodnutí – LETADLO SE BUDE OPRAVOVAT- . Udělal jsem soupis materiálu a jel do modelářské prodejny.

    NÁKLADY NA OPRAVU
    balza 2mm (kryt přední)34kč
    balza 3mm (na bočnice) 40 kč
    balza 4mm (na žebra křídla) 2ks 142,-Kč
    hranol balza 8x8 (nosníky v křídle)3ks 51,-Kč
    epoxi 12 min. 77,-Kč
    perfect 9 57,- Kč
    nosník smrk5x5 (křídlo) 4 ks 24,- Kč
    nosník smrk 6x6 (konstrukce trup) 8,- Kč
    překližka 2.5mm (podlepené bočnice a přepážka motor) 164,- kč
    potah Oracover 348,-Kč
    převody servo eco 16 44,-Kč
    převody HS205 3x 249,-Kč
    vrtule 11x7 77,-Kč
    --------------------------------------------
    Celkem 1315,-Kč

    Začal jsem opravou křídla,protože to se mě zdálo jako nejnáročnější část oprav. Vytažení starých nosníku z křídla šlo v celku dobře, určitě nad moje očekávání. Plánek se podařilo stáhnout z netu a tak bylo vše hned jednodušší.


    Konstrukce šla jako po másle , lehkou balzu jsem vyřezával lámacím nožem a lepil lepidlem Perfext 9. Pak přišlo to čeho jsem se bál nejvíce a to bylo potažení křídla. Nejdřív jsem se domluvil s Karasem, že mě křídlo nažehlí,ale nakonec jsem si půjčil modelářskou žehličku sebral odvahu a pustil se do toho sám. Šlo to opravdu lépe než jsem čekal.Nejdříve, dle doporučení byl, nažehlen spodek a pak vrch křídla. Za hoďku a půl bylo křídlo potažené a já osobně hodnotím jako super na poprvé.



    Trup byl jednodušší. Seříznul jsem rovně všechny zlomené části bočnic a napasoval nové díly. Na bokách je balza 3mm vyztužená leteckou překližkou 2mm. Motorovou přepážku jsem udělal slepením 3 vrstev překližky o tloušťce 2 mm epoxidem. Dalším překvapením bylo ohnout do oblouku balzu před kabinkou. Šlo to opět lépe než jsem čekal. Namočil jsem celý kus balzy do vlažné vody a nechal cca 10 minut nasáknout a pak šla krásně ohnout přes skleničku od majolky. Chvilku jsem to nechal a pak nasadil na přesné místo v letadle, zajistil gumičkou a kolíčky. Druhý den vše zalepeno opět lepidlem Perfect 9 a zabroušeno do finální podoby. Večer přišlo na řadu opět potažení a to byla lahůdka proti potažení křídla.



    Teď už jen nasadit motor seřídit táhlo plynu a je hotovo. Celkový pocit z opravy je super mám radost, že jsem poslech kluky a dal se do opravy.


    Nadešel čas záletu. Teplota není zrovna ideální -3 stupně Celsia, nejdřív jsme se trochu prali s nastartováním a seřízením letadla. Přišel start vše v pohodě. Video je Zde Pár koleček kolmé stoupání otočka přes záda a motor chcípnul. Zas mě přešel humor, ale nakonec se podařilo přistát vcelku slušně. Video je Zde. Příčinou zhasnutí motoru mohlo být špatné seřízení motoru. Nakonec jsme se shodli, že to bude velkou zimou, při odjezdu z letiště byla teplota skoro -5 stupňů.

    ZÁVĚR
    Je to super letadlo, které je schopno zalétnout mnohem víc, než dokážu já. S motorem ASP 8.5 je výrazně přemotorované je schopné neustálého kolmého stoupání do mračen. Běžná akrobacie není vůbec problém a 3D nemohu soudit, protože jsem se do ní ještě ani sám nepustil. Nemá snahu padat po křídle,jde přesně tak kam ho pilot pošle, ale zároveň ho v žádném případě nedoporučuji úplnému začátečníkovi.

    FOTOGALERIE




    FOTOGALERIE


    FOTOAKTUALITA:


    NAŠE LETIŠTĚ:

    AKTUÁLNÍ POČASÍ:

    Copyright © 2009-2017
    KARAS a ZDEKAR
    (tokaras@seznam.cz)


    TOPlist